Skip to content

Main Navigation

100sources
  • EN
Αρχική
Πόλεις
ΒόλοςΘεσσαλονίκηΠειραιάςΧανιά
Το έργο

Το ερευνητικό έργο «100memories» εκκινώντας από την προσφυγική μετακίνηση του 1922-1924, αναμετράται με τις πολλαπλές μεταναστεύσεις που ακολούθησαν τα επόμενα 100 χρόνια έως τις μέρες μας. Η μελέτη του παρελθόντος και της μνήμης συναντά τον ψηφιακό κόσμο και διαμορφώνει νέες (αναλογικές, υβριδικές και ψηφιακές) αφηγήσεις.  Περισσότερα εδώ: https://100memories.gr/

Η πλατφόρμα

Η ψηφιακή πλατφόρμα 100sources αποτελεί ένα ψηφιακό αποθετήριο τεκμηρίωσης ενός αιώνα αφίξεων και αναχωρήσεων.

Αφηγήσεις

Ας σκεφτούμε τις πόλεις μας ως χώρους που υφαίνονται διαρκώς μέσα από τις διαδρομές, τις ιστορίες και τις εμπειρίες των κατοίκων τους, μέσα από συναντήσεις και συγκρούσεις, αποχωρισμούς και αφίξεις που πάντα αφήνουν ίχνη -περισσότερο ή λιγότερο- ορατά στον αστικό χώρο. Ξετυλίγοντας, αλλά και μπλέκοντας, αυτά τα νήματα μετακίνησης, κατοίκησης,  εργασίας και καθημερινής ζωής αφηγούμαστε πτυχές της ιστορίας των προσφυγικών γειτονιών. 

Βιβλιογραφία

Η βιβλιογραφία αφορά το σύνολο των ερευνητικών πτυχών που μελέτησε το έργο γύρω από την ιστορία της μετανάστευσης στην Ελλάδα.

Χάρτης

Στον χάρτη εντοπίζονται φορείς με αρχειακό υλικό που σχετίζεται με την ιστορία της προσφυγικής εγκατάστασης του 1922-24, συλλογικότητες και μνημεία.

Σενάρια

Διαβάστε τα εκπαιδευτικά σενάρια που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου.

100places

Επισκεφτείτε την πλατφόρμα 100places.gr

Επικοινωνία

Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιοδήποτε θέμα. [email protected]

Εβραϊκή ταφόπλακα σε είσοδο κατοικίας

Πόλη

Θεσσαλονίκη

Περίοδος Μετακίνησης

Eβραϊκός Εκτοπισμός

Χρονολογία

1940-1944

Ετικέτα

Εβραϊκή Κοινότητα
Νεκροταφείο

Κατηγορία

Δημόσιος Χώρος

Πλήρης Περιγραφή

Στις 6 Δεκεμβρίου 1943 ξεκίνησε η καταστροφή του εβραϊκού νεκροταφείου της Θεσσαλονίκης από Έλληνες εργάτες με εντολή του Δήμου Θεσσαλονίκης σε συνεννόηση με την ναζιστική διοίκηση της πόλης. Το εβραϊκό νεκροταφείο βρισκόταν στη σημερινή θέση του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είχε έκταση πάνω από 350 στρέμματα και πάνω από 300.000 τάφους. Η απομάκρυνση του νεκροταφείου συζητιόταν ήδη από το 1912 όταν ο ελληνικός στρατός κατέλαβε την πόλη, στην οποία περίπου το 50% του πληθυσμού ήταν Εβραίοι. Μετά την πυρκαγιά του 1917 το πολεοδομικό σχέδιο που προτάθηκε από τον Γάλλο πολεοδόμο Ερνέστο Εμπράρ προέβλεπε στη θέση του εβραϊκού νεκροταφείου χώρους πρασίνου και τη δημιουργία πανεπιστημιούπολης. 

Στο μεσοπόλεμο η εβραϊκή κοινότητα κατάφερε να ακυρώσει αρκετές αποφάσεις κυρίως την περίοδο της δικτατορίας του Μεταξά για αναγκαστική απαλλοτρίωση και για μετατροπή τμημάτων του νεκροταφείου σε περιοχές κατοικίας για τους πρόσφυγες του 1922 και για επέκταση του πανεπιστημίου. Το 1930 πρόσφυγες από ανατολικότερες συνοικίες βανδάλισαν 70 τάφους «γιατί με απόφαση της Επιτροπής Νεκροταφείου της Ισραηλίτικης Κοινότητας έκλειναν οι πόρτες στις 9 μ.μ. και δεν μπορούσαν να περνούν διαμέσου του νεκροταφείου και να πηγαίνουν από συντομότερο δρόμο στα σπίτια τους» και το 1931 μέλη της εθνικιστικής οργάνωσης 3Ε μετά το πογκρόμ στη συνοικία του Κάμπελ «εισέβαλαν στο εβραϊκό νεκροταφείο και κατέστρεψαν εκατοντάδες τάφους».

Η καταστροφή του νεκροταφείου πραγματοποιήθηκε τελικά την περίοδο της ναζιστικής κατοχής. Την στιγμή που οι Εβραίοι ήταν κλεισμένοι στα γκέτο, το νεκροταφείο λεηλατήθηκε, τα τούβλα και οι μαρμάρινες επιτύμβιες πλάκες χρησιμοποιήθηκαν ως οικοδομικό υλικό (σε κατοικίες, χριστιανικές εκκλησίες, δρόμους, πλατείες), το οποίο είναι ακόμα ορατό σε διάφορα σημεία της πόλης. Με τα λόγια του Ηλία Πετροπούλου «Στην αρχή, το πλιάτσικο γινόταν μόλις σκοτείνιαζε. Όταν όμως ο λαουτζίκος έμαθε ότι η “Ιερά” Μητρόπολη και ο δήμος Θεσσαλονίκης λαβαίνουν μέρος επισήμως στο γεύμα, τότε όλη η πόλη στρώθηκε στη δουλειά. Κι έτσι έβλεπες ολόκληρες οικογένειες να κλέβουν τούβλα και τεμάχια μαρμάρων. Δύναμαι μέχρι και σήμερα να βρω και να φωτογραφήσω μαρμάρινες πλάκες μέσα σε εντελώς μακρινές αυλές της Θεσσαλονίκης».


Η ταφόπλακα της φωτογραφίας βρίσκεται στο πλατύσκαλο εισόδου κατοικίας επί της οδού Λημναίου κάθετης της Επταπυργίου στην Άνω Πόλη.



Βιβλιογραφία

Αλέκα Γερόλυμπου-Καραδήμου, Η Ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης μετά την Πυρκαγιά του 1917. Ένα Ορόσημο στην Ιστορία της Πόλης και στην Ανάπτυξη της Ελληνικής Πολεοδομίας. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1995

Μαρία Καβάλα, Η Kαταστροφή των Εβραίων της Ελλάδας (1941-1944). Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα, Αθήνα 2015

Στέλλα Σάλεμ, «Το παλιό εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης», Χρονικά (ΚΕ 181) 2002, σ. 5-17

Ηλίας Πετρόπουλος «Κυνηγοί κρανίων», Ο Σχολιαστής, 38, 1986



footer-logo

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του έργου 100memories.gr.

Όροι χρήσης

Δομή Ιστοσελίδας

ΠΟΛΕΙΣ

  • Βόλος
  • Θεσσαλονίκη
  • Πειραιάς
  • Χανιά

ΣΕΛΙΔΕΣ

  • Βιβλιογραφία
  • Χάρτης
  • Τεκμήρια

Το ερευνητικό έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους μέσω του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) (κωδικός έργου: Τ2ΕΔΚ-04827)

Manufactured by Sociality