Skip to content

Main Navigation

100sources
  • EN
Αρχική
Πόλεις
ΒόλοςΘεσσαλονίκηΠειραιάςΧανιά
Το έργο

Το ερευνητικό έργο «100memories» εκκινώντας από την προσφυγική μετακίνηση του 1922-1924, αναμετράται με τις πολλαπλές μεταναστεύσεις που ακολούθησαν τα επόμενα 100 χρόνια έως τις μέρες μας. Η μελέτη του παρελθόντος και της μνήμης συναντά τον ψηφιακό κόσμο και διαμορφώνει νέες (αναλογικές, υβριδικές και ψηφιακές) αφηγήσεις.  Περισσότερα εδώ: https://100memories.gr/

Η πλατφόρμα

Η ψηφιακή πλατφόρμα 100sources αποτελεί ένα ψηφιακό αποθετήριο τεκμηρίωσης ενός αιώνα αφίξεων και αναχωρήσεων.

Αφηγήσεις

Ας σκεφτούμε τις πόλεις μας ως χώρους που υφαίνονται διαρκώς μέσα από τις διαδρομές, τις ιστορίες και τις εμπειρίες των κατοίκων τους, μέσα από συναντήσεις και συγκρούσεις, αποχωρισμούς και αφίξεις που πάντα αφήνουν ίχνη -περισσότερο ή λιγότερο- ορατά στον αστικό χώρο. Ξετυλίγοντας, αλλά και μπλέκοντας, αυτά τα νήματα μετακίνησης, κατοίκησης,  εργασίας και καθημερινής ζωής αφηγούμαστε πτυχές της ιστορίας των προσφυγικών γειτονιών. 

Βιβλιογραφία

Η βιβλιογραφία αφορά το σύνολο των ερευνητικών πτυχών που μελέτησε το έργο γύρω από την ιστορία της μετανάστευσης στην Ελλάδα.

Χάρτης

Στον χάρτη εντοπίζονται φορείς με αρχειακό υλικό που σχετίζεται με την ιστορία της προσφυγικής εγκατάστασης του 1922-24, συλλογικότητες και μνημεία.

Σενάρια

Διαβάστε τα εκπαιδευτικά σενάρια που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου.

100places

Επισκεφτείτε την πλατφόρμα 100places.gr

Επικοινωνία

Μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιοδήποτε θέμα. [email protected]

Η οικογένεια του Ιωσήφ Βεντούρα

Πόλη

Χανιά

Περίοδος Μετακίνησης

Eβραϊκός Εκτοπισμός

Χρονολογία

20ος αιώνας

Ετικέτα

Αφηγήσεις Ζωής
Εβραϊκή Κοινότητα

Πλήρης Περιγραφή

Ο Ιωσήφ Βεντούρας είναι σήμερα ίσως ο μοναδικός εβραίος γεννημένος στα Χανιά. Η οικογένειά του –οι γονείς του Ραφαήλ και Μπιάνκα, και η μεγαλύτερη αδερφή του– ζούσαν έξω από την εβραϊκή, στην περιοχή του Κουμ Καπί. Οι Βεντούρα ήταν καταγεγραμμένοι στην πρώτη λίστα που ζήτησε από τον ραβίνο η κατοχική διοίκηση το 1941, όχι όμως στην επικαιροποιημένη δεύτερη του 1943.

Η οικογένεια Βεντούρα ήταν μια ευκατάστατη οικογένεια στα Χανιά. Ο Ραφαήλ, πατέρας του Ιωσήφ, ήταν έμπορος, ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση. Ο πατέρας του και οι θείοι του είχαν ένα δίκτυο καταστημάτων, το Frere Ventoura, σε Χανιά, Θεσσαλονίκη, Κάιρο, Μάντσεστερ. Επρόκειτο για μια οικογένεια με ζωντανές σχέσεις εκτός νησιού κι εκτός Ελλάδας. Η Μπιάνκα, μητέρα του Ιωσήφ, ήταν της οικογένειας Κωνσταντίνη. Ο πατέρας της ήταν κι αυτός έμπορος στα Χανιά κι επίσης είχαν ιταλική υπηκοότητα και μια ευρωπαϊκά προσανατολισμένη παιδεία. Η Μπιάνκα ήταν απόφοιτη της Γαλλικής Σχολής Καλογραιών στα Χανιά και πτυχιούχος πιανίστρια.

Οι διασυνδέσεις της οικογένειας αυτής, τα κοινωνικά της δίκτυα στην πόλη, φαίνεται πως ήταν ο λόγος για τον οποίο γλίτωσαν από τον εκτοπισμό της εβραϊκής κοινότητας της Κρήτης. Ο Ραφαήλ Βεντούρας ειδοποιήθηκε, εν μέσω Κατοχής, από φίλο του χριστιανό να φύγει από το νησί και να αναζητήσει καταφύγιο στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Εκεί, βέβαια, τα πράγματα ήταν εξίσου δύσκολα. Η οικογένεια, αφού έφυγε από την Κρήτη, χρειάστηκε να μετακινηθεί σε διαφορετικά μέρη για να εξασφαλίσει κρησφύγετα. Ο Ιωσήφ, εν τέλει, είχε μια ιστορία που τον συγκαταλέγει σήμερα στα «κρυμμένα παιδιά της Κατοχής». Χέρι με χέρι με την Αθηνά Βαρβατάκη, οικιακή βοηθό της οικογένειας, ο Ιωσήφ αποχωρίστηκε τους γονείς του και την αδερφή του και έμεινε με την Αθηνά στο σπίτι της φιλικής οικογένειας Πετρόχειλου, στην Εκάλη, για το υπόλοιπο διάστημα μέχρι την Απελευθέρωση.

Ο Ιωσήφ αναφέρεται στην περίοδο που παρέμενε στο σπίτι των Πετρόχειλων με την Αθηνά. Στη σωτήρια αυτή συγκυρία ενός φιλόξενου σπιτιού για τον Ιωσήφ εν μέσω Κατοχής, το μικρό παιδί βιώνει την παιδική καθημερινότητα: «Ο νεαρός Πετρόχειλος και η μικρή Κλειώ […] τρέχουνε γυμνοί, ήμαστε παιδάκια, είχαμε ένα συντριβάνι εκεί, υπήρχε ένα συντριβάνι στον κήπο του σπιτιού κι εμείς το χρησιμοποιούσαμε για πισίνα. Και τρέχανε τα παιδιά, ήταν καλοκαίρι και τρέχανε και μπαίνανε τσίτσιδα μέσα στην… εμένα μου απαγορεύανε να βγάλω το βρακί μου […] διότι ήμουνα περιτετμημένος και δεν ήθελαν να το δουν οι Γερμανοί δίπλα», θυμάται ο Ιωσήφ, ανακαλώντας το παιδικό του παράπονο από τη διαμονή του στην κρυψώνα της Εκάλης. Ταυτόχρονα, όμως, καταγράφεται η γονική απώλεια: «έχω ξεχάσει τελείως την ύπαρξη των γονέων μου… ένα περίεργο πράγμα, ναι. Νομίζω, η όλη μου προσκόλλησις και σύνδεσις είναι με την Αθηνά, για πολλά χρόνια αυτό με βασανίζει μετά την Κατοχή, διότι διερωτιέμαι αν πράγματι είμαι παιδί των γονιών μου κι όχι νόθο παιδί της Αθηνάς».

Ο Ιωσήφ αποτελεί μια από τις ευτυχείς περιπτώσεις σωσμένου εβραιόπουλου στην Ελλάδα. Όμως, αφενός ο εκτοπισμός του εβραϊκού πληθυσμού, αφετέρου η απειλή που παραμόνευε τα παιδικά του χρόνια, αποτέλεσαν κομβικά σημεία για την ενήλικη ζωή του. Σε μια διαρκή διαπραγμάτευση με αυτό το προσωπικό και συλλογικό του παρελθόν, ο Ιωσήφ συχνά πλέον γράφει και μιλάει για τις εμπειρίες του. Έργο του, που αφορά τον μαζικό εκτοπισμό των Κρητικών εβραίων και το ναυάγιο που τον επισφράγισε, είναι η ελεγεία Τάναις που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 2001.

Βιβλιογραφία

Ιωσήφ Βεντούρας, Ibbur. Οι Εβραίοι της Κρήτης 1900-1950, εκδόσεις Μελάνι, Αθήνα 2018

Πηγές

Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, Ψηφιακές εκθέσεις. Κρυμμένα παιδιά στην Ελλάδα της Κατοχής, Ιωσήφ Βεντούρας

https://www.jewishmuseum.gr/iosif-ventoyras/#RL

Ηχητικά αρχεία: Ιωσήφ Βεντούρας [JMG/OHA:008], Αρχείο Προφορικής Ιστορίας του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος

Ποιήματα: Iossif Ventura, Kyklonio & Tanais. Two poem cycles commemorating the Holocaust of the Jewish community of Crete, Red Heifer Press, 2015

https://www.jewishmuseum.gr/iosif-ventoyras/#/RL?rl_playlist=fwdrlPlaylist&rl_id=2&rl_propsobj=introObjSettingsmodernskin2

Τεκμήρια

Ηχητικά

Αρχεία

ταναϊς.pdf
footer-logo

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του έργου 100memories.gr.

Όροι χρήσης

Δομή Ιστοσελίδας

ΠΟΛΕΙΣ

  • Βόλος
  • Θεσσαλονίκη
  • Πειραιάς
  • Χανιά

ΣΕΛΙΔΕΣ

  • Βιβλιογραφία
  • Χάρτης
  • Τεκμήρια

Το ερευνητικό έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους μέσω του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) (κωδικός έργου: Τ2ΕΔΚ-04827)

Manufactured by Sociality